Goede voorlichtingen, instructies en workshops zorgen voor benodigde competenties.
In de huidige samenleving veranderd alles drastisch snel. Ook vraagt dit erg veel van ons als mens. Wij moeten eigenlijk al bijna de 21-eeuwse vaardigheden beheersen. Men gaat er vanuit dat bijna iedereen dit al beheerst, maar dit is bij lange na niet waar!
Kinderen weten de voor -en nadelen van sociale media niet, kunnen vaak niet met een laptop overleg, omdat wij in een mobile-first samenleving leven en kunnen reclames niet onderscheiden, denken dat zij met leeftijdsgenoten chatten, maar doen dit misschien wel met kinderlokkers. Tegelijkertijd gaat het voor ouderen zo snel dat zij niet meer weten welke mails nu echt of nep zijn, kunnen niet meer met nieuwe apparatuur overweg en missen hierdoor dus kennis en kunde. Je leest het al.. Er zit een groot gat waar dergelijke informatie mist bij beide doelgroepen.
Kinderen weten de voor -en nadelen van sociale media niet, kunnen vaak niet met een laptop overleg, omdat wij in een mobile-first samenleving leven en kunnen reclames niet onderscheiden, denken dat zij met leeftijdsgenoten chatten, maar doen dit misschien wel met kinderlokkers. Tegelijkertijd gaat het voor ouderen zo snel dat zij niet meer weten welke mails nu echt of nep zijn, kunnen niet meer met nieuwe apparatuur overweg en missen hierdoor dus kennis en kunde. Je leest het al.. Er zit een groot gat waar dergelijke informatie mist bij beide doelgroepen.
MEDIAWIJSHEID VS DIGITALE GELETTERDHEID
Digitale geletterdheid gaat vast in het curriculum komen binnen het onderwijs.
Dit houdt in dat scholen dit moeten aanbieden.
De manier hoe scholen dit willen aanbieden is vrij. Het kan als vak worden aangeboden, maar zeker ook tijdens een project-dag of week. Onder digitale geletterdheid vallen de volgende 4 domeinen:
1. ICT-basisvaardigheden
2. Informatievaardigheden
3. Computational thinking
4. Mediawijsheid
Toch merk je als je goed het Mediawijsheid model doorgrondt, dat je heel erg veel overlapping krijgt met alle vier domeinen. Je kunt dus zeggen als je Mediawijsheid aanbiedt, je al een heel eind komt. Ik ben een voorstander van vakoverstijgend werken en elementen met elkaar koppelen. Hierdoor creëer je meer efficiëntie, tijd, betere leerprestaties en succesmomenten.
Een voorbeeld van een component van Mediawijsheid is: 'informatie vinden' Hier valt onder andere onder:
1. Bruikbare en betrouwbare informatie kunnen vinden, beoordelen, filteren en selecteren.
2. Informatie kunnen bewaren, organiseren, terugvinden, delen en presenteren.
3. Desinformatie en nepnieuws kunnen ontmaskeren. Je ziet dus dat je dit element goed kunt plaatsen onder domein 2. Informatievaardigheden. Bij dit domein ga je informatie op bruikbaarheid en betrouwbaarheid controleren.
1. ICT-basisvaardigheden
2. Informatievaardigheden
3. Computational thinking
4. Mediawijsheid
Toch merk je als je goed het Mediawijsheid model doorgrondt, dat je heel erg veel overlapping krijgt met alle vier domeinen. Je kunt dus zeggen als je Mediawijsheid aanbiedt, je al een heel eind komt. Ik ben een voorstander van vakoverstijgend werken en elementen met elkaar koppelen. Hierdoor creëer je meer efficiëntie, tijd, betere leerprestaties en succesmomenten.
Een voorbeeld van een component van Mediawijsheid is: 'informatie vinden' Hier valt onder andere onder:
1. Bruikbare en betrouwbare informatie kunnen vinden, beoordelen, filteren en selecteren.
2. Informatie kunnen bewaren, organiseren, terugvinden, delen en presenteren.
3. Desinformatie en nepnieuws kunnen ontmaskeren. Je ziet dus dat je dit element goed kunt plaatsen onder domein 2. Informatievaardigheden. Bij dit domein ga je informatie op bruikbaarheid en betrouwbaarheid controleren.

Over Angela Ter Harmsel
Mijn hart ligt bij het coachen, trainen en ondersteunen van mensen. Ik geef al meer dan 15 jaar training binnen gymportverenigingen aan turnen en acrobatische gymnastiek (voornamelijk op selectieniveau), ik leid nieuwe trainers op, ben coördinator binnen een gymsportvereniging en zit vol enthousiasme in het onderwijs voor nu 3 jaar. Sinds dit jaar ben ik een nieuwe uitdaging aangegaan. Ik zag een vacature online staan voor het vak Mediawijsheid die ook ontwikkeld moet worden. Ik merkte op dat dit helemaal mijn ding is en dat ik nog meer mensen hier in wil begeleiden buiten mijn werk om. Dit is de reden waarom ik ben gestart als zelfstandige op dit gebied buiten mijn reguliere baan om. Dit betekent wel dat ik slechts alleen op de vrijdag hiervoor beschikbaar ben en tegen een hoger tarief incidenteel op zaterdag. Meer informatie? Neem dan contact op!
+
Diploma's
+
certificaten
glimlachen